ESADE China Europe Club Forum 2014 – Resum

Share Button

esadeEl 30 d’octubre es va celebrar la III edició de L’ESADE China Europe Club Forum, una base per al desenvolupament de les relacions empresarials entre les empreses xineses establertes a Europa i les empreses occidentals amb interessos a la Xina. El fòrum, promogut per ESADE (Business School), és també el punt de partida d’una sèrie de reflexions i de diàlegs sobre temes empresarials en la conjuntura mundial actual.

El Fòrum, centrat en les relacions empresarials entre Espanya i la Xina, va tractar temes com el turisme, el màrqueting digital, les exportacions i les inversions, entre d’altres, i va comptar amb intervencions de representants governamentals i institucionals, i del món empresarial tant nacional com xinès.

Tot seguit us exposem alguns apunts dels temes tractats i exposats més interessants o destacats:

Començant per la raó principal del fòrum, que són les relacions empresarials entre Espanya i la Xina, és important remarcar quines coses s’estan fent per millorar aquestes relacions. Entre d’altres, és important subratllar la baixada successiva del percentatge anual de gravàmens (2014 30%; 2015 28%; 2016 25%); el nou programa de visats per a ciutadans xinesos que vulguin residir a Espanya a canvi d’una inversió al territori espanyol significativa; i en l’àmbit educatiu, la col·laboració entre universitats d’ESADE amb Guanghua School of Management a Pequín.

A part, Hugo Castejón, director de finançament i relació amb inversors de l’ICEX (Instituto Español de Comrecio Exterior) esmenta com a pilar d’aquestes relacions els més de 5000 milions d’euros d’inversió espanyola a la Xina, així com la inversió xinesa a Espanya, que segons dades de juny fins ara, hauria estat el millor any fins a la data.

El primer diàleg obert del fòrum va comptar amb Eugenio Bregolat, exambaixador d’Espanya a la Xina i Delin Guo de la conselleria d’economia de l’Ambaixada Xina a Espanya. Tant l’exambaixador com Delin Guo van destacar l’augment de turisme xinès i el seu alt grau de satisfacció, i les històries d’èxit d’empreses xineses establertes a Espanya com a signes de la feina ben feta i la cooperació entre els dos països.

 mdigitalEl màrqueting Digital de i cap a la Xina va marcar el debat a la 1a taula rodona.  A l’hora de posar en marxa una campanya de màrqueting online, els participants van estar d’acord que és important tenir en compte els següents punts:

1. En primer lloc, és imprescindible fer un estudi de mercat per saber si serà viable fer la venda online d’un producte determinat.

  • De cara a decidir si fer venda online a la Xina és interessant tenir present dades com les que afirmen que el 55% dels usuaris internautes xinesos ha efectuat pagaments amb el mòbil, comparat amb el 19% dels usuaris americans.
  • És necessari tenir un port foli diferent per a la venda en canal online i per a la venda amb distribuïdor professional. De totes maneres és necessari complementar els dos Canals, ja que hi ha consumidors que primer van a la botiga i llavors compren online.
  • Controlar de ben a prop les webs de la competència o distribuïdors més importants, per saber els preus del mercat.

2. Els factors més importants que influeixen als usuaris a l’hora de fer compres online són els següents :

  • Que el producte sigui més econòmic o una millor oferta.
  • Requereix menys temps.
  • Productes europeus o americans.

3. Per altra banda, segueixen havent-hi preocupacions i punts conflictius, com per exemple:

  • Saber si el producte a la pàgina web és autèntic o una còpia.
  • El fet de no poder provar o tocar el producte abans de comprar.
  • La fiabilitat de la pàgina.

Amb tot, hi ha ja avenços molt positius, com eficaços sistemes de cobrament que també aporten seguretat. I cal també esmentar com a punt encoratjador, que actualment ja hi ha empreses europees que facturen fins a un 40% del seu total a través de la venda online a la Xina. Aquestes empreses segurament han sabut adaptar el seu producte al mercat objectiu, fet clau a l’hora de penetrar, per exemple, el mercat xinès.

4. És important, també, saber on, a quines pàgines web, posicionar el producte o la marca a part de la nostra pròpia web. Primer, evidentment, per assegurar que arriba al màxim nombre d’usuaris i en conseqüència augmentar la xifra de venda, però també per assegurar-nos una bona reputació a internet, fet que a la Xina és molt valorat.

5. El 80% dels internautes xinesos fa les compres mitjançant el telèfon mòbil, per tant, és necessari adaptar la web als smartphones.

6. Altres formes de captar consumidors i de penetrar el mercat consisteixen, per exemple, en establir una bona relació amb líders d’opinió, com ara bloggers que tenen una gran influència respecte tendències i gustos sobre la població; i adaptar el producte al màxim al consumidor final, segons gènere, franja d’edat, etc.

7. Pel que fa a la nostra pàgina web, hi ha certs factors clau que hauríem de tenir en compte per tenir èxit:

  • a. El president del Club de Marketing de Barcelona, Manu Sánchez Monasterio suggereix i insisteix en la importància d’“axinar” la nostra pàgina. Adaptar-la al mercat xinès, a nivell visual, de descripció, etc.
  • Utilitzar les xarxes socials xineses: SinaWeibo (Facebook xinès) i WeChat (Whatsapp xinès)

wechat-4 sina-weibo-logo-yuanwenjian-xiazai-thumbnail

8. Un cop hem aconseguit arribar al consumidor final, hem de tenir com a objectiu establir una bona relació amb l’usuari i escurçar la distància:

  • Compartir l’experiència del producte a la xarxa i implicar l’usuari perquè opini.
  • Dissenyar nous productes segons els comentaris dels usuaris, per exemple.

La 2a taula rodona de la jornada es va centrar en el Desenvolupament de negoci d’empreses xineses a Espanya i Europa, a través de l’experiència dels protagonistes, i de les seves històries d’èxit. Els participants van ser:

Guangping Chen, vicedirector general de l’ICBC (Europe) S.A. Sucursal a Espanya
Vicente De Angelis, director general adjunt de COSCO IBERIA S.A.
Xiaoke Li, vicepresident de Huawei Iberia
Yinghui Zhang, director general de Air China a Barcelona

Les jornades van concloure amb les intervencions de Josep Franch, degà d’ESADE Business School i Núria Betriu, consellera delegada d’ACCIÓ – Invest in Catalonia. Tant Franch com Betriu van destacar la complementarietat entre la Xina i Catalunya, i la necessitat d’enfortir els llaços existents i crear-ne de nous. Coicideixen en què cal potenciar l’exportació i preparar les infraestructures adequades perquè sigui un èxit, així com mantenir i augmentar el nivell dels experts del sector. Per altra banda és necessari treure profit de la marca Barcelona i seguir potenciant sectors creixents a part de l’exportació, com ara inversió immobiliària, inversió en empreses, fusions entre empreses i turisme, entre d’altres.

Per tal d’enfortir aquests llaços i afiançar relacions és també imprescindible augmentar la presència de Catalunya a la Xina amb la participació a fires i congressos, que ja es fa, i creant noves cooperacions, com per exemple la recent establerta entre Catalunya i Tianjin.

Així doncs la conclusió final és entusiasta, amb satisfacció que s’estan fent les coses bé però amb consciència de la feina que queda per endavant i la il·lusió dels molts objectius que encara es poden assolir.

Share Button

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *