Louis Zheng: “les generacions del 80 i 90 tenen una gran capacitat d’assimilar i apreciar nous productes”

Share Button

Louis Zheng (20.04.1984) és un jove empresari xinès, que va marxar a Austràlia amb només 17 anys per a estudiar la carrera de Hotel Management. A partir d’aleshores, la seva vida ha estat sempre a cavall entre la Xina i Austràlia, i fa més de 5 anys que es dedica al món del vi. Una persona que coneix de ben a prop el món del vi a la Xina, i que amb la seva experiència i esforç està aconseguint grans resultats.

L’entrevista:

1. Sr. Louis Zheng, vostè porta més de cinc anys treballant entre Austràlia i la Xina, comercialitzant vins australians al mercat xinès. Com ha evolucionat la situació del vi estranger a la Xina? 

新南威尔士

L’evolució del vi estranger, no només de l’australià, a la Xina, ha estat enorme. Segons demostren les estadístiques de la nostra empresa en els últims cinc anys, en el període més àlgid i només al mercat de la província del Jiangsu, la nostra empresa ha arribat a vendre prop de 280.000 ampolles de vi a l’any.

Evidentment, juntament amb els canvis polítics del país, tot el mercat està en un canvi constant. Tanmateix, sí que es pot afirmar que tot aquest gran mercat de consum encara hi és, i que el potencial dels consumidors tendeix a una juvenització. En els nostres estudis de mercat, els grups de joves nascuts després del 1980 tenen més interès pel vi, i és precisament aquest grup de persones les que tenen un paper dominant en la societat.  Per tant, jo crec que amb els vins estrangers passarà com amb el “Baijiu” (un licor xinès semblant a l’aiguardent):  acabaran creant tendència.

 

2. Quins són els països productors de vi amb més presència a la Xina?

Els vins estrangers que estan més presents a la Xina provenen de: França, Itàlia, Austràlia, Xile, Sud-Àfrica i Argentina.  Avui dia, els vins dels països nous (en el sentit de països on històricament no s’hi produïa vi, com el Canadà, els Estats Units, la Xina, Xile, Argentina, etc), també ocupen una posició bastant gran al país.

 

3.  Vostè creu que el paladar xinès és diferent al paladar australià o occidental, en general? Quin tipus de vi demana el client xinès, principalment?

Sí que hi ha diferència, ja que encara hi ha molt pocs xinesos que puguin “apreciar” un tipus de vi. La majoria encara diferencien un vi d’un altre basant-se amb el color (més o menys intens), l’olor (més o menys aromatic), I el gust (més o menys fort). Mentre no sigui un vi insípid, tothom se’l pot beure. Però ,de fet, cada tipus de vi requereix un procés d’adaptació bastant llarg per al paladar.

梅洛特4. Quan parlem de vendre vi a la Xina, parlem de vendre vi a una classe social en concret, o ja no?

Des d’una perspectiva més macro, es podria dir que “adreçar-se a una classe social en concret” és un fenomen que anirà deapareixent progressivament, en gran part per això que he comentat anteriorment del canvi de generació més jove com a consumidors principals. No obstant, encara hi ha un període de canvi, ja que a la Xina hi ha molta població, la competitivitat laboral és molt gran, i encara hi ha una evident estratificació social.  Per tant, a curt termini, encara hem de posar-li molt d’èmfasi i valorar moltíssim al cient de “classe mitjana”. Són uns consumidors molt importants!

 

5. Personalment, què en pensa dels vins autòctons? Hi ha “vins bons” a la Xina? Per què creu que els vins estrangers estan més valorats? És un tema de sofisticació per ser un producte estranger, o creu que realment són de més qualitat?

A la Xina, per suposat que també hi ha bons vins, per exemple, els de la zona vinícola del Xinjiang. Tanmateix, el motiu pel qual durant un temps “els vins estrangers estan més valorats” es deu als següents factors:  La qualitat del sòl de les vinyes del Xinjiang o la regió Oest de la Xina no és gaire alta, per tant, el gust dels seus vins no és ni molt menys tan bo com el dels vins de vinyes estrangeres. A més a més, darrerament el consumidor xinès és bastant recelós amb la qualitat i seguretat dels aliments i begudes nacionals, i això va clarament en favor dels productes importats.

 

6. Vostè s’ha dedicat tota la vida al món del vi. Si no s’hagués dedicat al vi, quin producte li hauria agradat comercialitzar a la Xina?

Probablement hauria escollit els productes relacionats amb la salut, ja que la nostra generació li dóna una importància cada cop més gran a tenir una bona salut i condició físiques.

 

7. Parlem d’Austràlia: què creu que agrada d’aquest país als xinesos? 

Potser allò que més els agrada d’Austràlia als xinesos és la naturalesa i puresa de les seves illes, amb només uns 200 anys d’història. Un territori que mai no ha estat víctima ni de guerres ni de malalties.

En tema vins: Què farà que un xinès compri un vi australià i no el compri francès, o italià, o espanyol?

El paladar del consumidor xinès està més acostumat als vins dels països nous (en producció de vi), per la seva aroma i gust concrets i, per tant, quan beurà un vi d’aquest país, de seguida el detectarà i i li agradarà. No obstant, cada cop més experts o persones amb interès pel món del vi, volen provar els vins dels països més “històricament vinícoles” com França, Itàlia o Espanya. Ja que aquests vins tenen un sabor molt més prolongat i un regust fantàstic!

 

霞多丽

8.  Què en sap vostè dels vins espanyols (o catalans)?

En realitat, jo fa molt poc que he tingut contacte amb els vins dels països històricament productors de vins. Fins ara, sempre he estat familiaritzat amb els vins locals (d’Austràlia), i per tant, estic bastant més acostumat als vins d’aquest país. Però actualment, a la Xina, hi ha moltíssimes oportunitats de trobar vins d’altres països. I tot i que jo no he provat mai el vi espanyol (o català), tinc moltes ganes de fer-ho!

 

 

9. Les noves polítiques restrictives del govern en relació amb les despeses dels alts funcionaris, i alts càrrecs polítics, han afectat molt al consum del vi? A quin nivell ha influït en el seu negoci?

Aquestes noves polítiques ens han afectat bastant a la nostra empresa. Tanmateix, tots nosaltres també considerem que la forma de consum en què estava funcionant el nostre govern no era gens sana, i per tant, no podia durar gaire. Per tant, pensem que ara és una molt bona oportunitat, ja que totes aquelles empreses que tenien el govern com a client consumidor principal, s’han retirat de l’escenari, i ara som nosaltres que tenim més mercat per a “ocupar”!

 

10. Al mercat xinès encara hi tenen cabuda vins estrangers nous?  Creu vostè que hi ha una saturació del mercat?

Per descomptat que no hi ha saturació del mercat! Encara hi ha un espai enorme per a nous productes. Hem de creure en la situació educativa que estan rebent les generacions dels nascuts entre els 80 i 90, i la seva capacitat d’assimilar i apreciar nous productes.

 

11. Què ha de tenir un vi estranger per a captar al client xinès?

Ha de tenir tot el que representa un gust i una olor especials, un nom de marca bonic, i també un etiquetatge i envàs original i innovador.

萨瑞斯12. La importació de vi estranger a la Xina és complicada? Quins són els principals obstacles que es troben les empreses per a entrar vi al país?

En general, no diria que és molt complicat, només cal que hi hagi una persona o una empresa intermediària que estigui familiaritzada amb tots els tràmits duaners. El procés de la inspecció duanera en el moment de la importació crec que és el més complicat de tot. Sobretot a l’estiu, en què si aquest procés d’anàlisi i inspecció s’allarga, pot influir moltíssim en la qualitat del vi.

 

…..

Jiangsu Hebe Bay Wine Trading Co., Ltd és l’empresa d’on ell n’és el Director Executiu. Amb l’oficina central, botiga i magatzem a la ciutat de Nanjing. També tenen oficina i magatzem a SuBei i a SuNan, i compten amb magatzems col·laboradors al port de Shanghai. Actualment, hi treballen 50 persones. Per a més informació sobre HEBE BAY, podeu consultar la seva pàgina web.

 

 

Share Button

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *